3 kroki do zwrotu z inwestycji poniesionych w medyczną kampanię treści

  • Robert Bliźniewski
  • 6 marca 2015
  • Brak komentarzy

Coraz więcej marketingowców docenia znaczenie medycznego marketingu treści. Rosną budżety przeznaczane na działania związane z publikowaniem medycznych treści. Według Content Marketig Institute tylko 21% marketingowców prowadzących kampanie treści efektywnie mierzy zwrot z inwestycji.

 

Jak zabrać się za przygotowanie strategii medycznego marketingu treści?

 

Każdy, kto uczestniczy w działaniach marketingowych związanych z publikowaniem treści w internecie zadaje sobie następujące pytania:

 

  • Czy moja strategia marketingu treści jest właściwa?
  • Czy moja strategia jest prawidłowo implementowana?
  • Jak mierzyć realizację celów biznesowych w trakcie implementacji kampanii treści?
  • Jak dostosowywać strategię do potrzeb użytkowników kampanii?

 

1. Krok – przygotowanie strategii

 

Dobrze skrojona strategia musi realizować 2 podstawowe cele:

  1.  zaspakajać potrzeby internautów,
  2. zaspakajać Twoje potrzeby biznesowe.

 

Profil użytkownika

Aby dostosować kampanię medycznego marketingu treści do potrzeb internautów musisz najpierw zrozumieć potrzeby Twoich klientów.

 

Powinieneś odpowiedzieć sobie na poniższe pytania:

  • Rozwiązań jakich problemów medycznych najczęściej szukają internauci ?
  • Jakie rozwiązania problemów medycznych rekomendują inni internauci?
  • Jaki potrzeby internautów są zaspokojone w dostępnych publikacjach a jakie nie ?

 

Bardziej wyczerpujące informacje na temat profilu użytkownika możesz znaleźć w artykule „Buyer persona” użyteczna koncepcja marketingowa czy strata czasu?

 

Profil biznesowy

W przypadku medycznej kampanii treści ważny jest użytkownik i jego potrzeby. Nie mniej istotny jesteś Ty i Twoje cele biznesowe. W końcu to Ty ponosisz koszty publikacji i promocji.

 

Twój profil biznesowy to specyficzne cechy Twojej oferty, które odpowiadają potrzebom internautów. Dopasowując cechy produktu do potrzeb internautów możesz oczekiwać zwrotu z inwestycji.

 

Na etapie dostosowania oferty do potrzeb internautów powinieneś odpowiedzieć sobie na 3 podstawowe pytania:

 

  1. Jakie cechy Twojej oferty najlepiej zaspakajają potrzeby internautów?
  2. Jakie są Twoje cele biznesowe?
  3. Jak będzie wyglądał Twój sukces?

 

Odpowiadając na te 3 pytania będziesz miał ogólne wyobrażenie Twoich potrzeb biznesowych i sposobu ich zaspokojenia. Odpowiedź na 2 ostatnie pytanie powinna zawierać mierzalne parametry. Ważne abyś mógł parametrami opisać Swój sukces.

 

2. Krok – planowanie medycznej kampanii treści

Zaplanowanie medycznej kampanii treści jest proste pod warunkiem, że się odrobiło pracę domową w przygotowaniu profilu użytkownika i profilu biznesowego.

Analiza FFE®(Forum Facts Evaluation®) jest doskonałym uporządkowaniem potrzeb internautów wyrażanych na medycznych forach dyskusyjnych. Więcej na tema analiz opinii wyrażanych na forach możesz znaleźć na www.swoper-analytics.pl.

 

Przykładowe opis profilu internauty:

  • Nastolatek z trądzikiem młodzieńczym, na co dzień korzystający z Facebooka i forów dyskusyjnych.
  • Chce szybko wyglądać atrakcyjnie online (zdjęcia na FB) i offline (spotkania z rówieśnikami)
  • Ufa najbardziej opiniom innych nastolatków publikowanych na FB i forach dyskusyjnych

 

Przykładowy opis profilu biznesowego:

  • Produkt XYZ pozwala skutecznie pozbyć się trądziku w ciągu 7 dni systematycznego użytkowania.
  • Chcę podwoić sprzedaż w ciągu 12 miesięcy od rozpoczęcia kampanii treści.
  • Aby osiągnąć mój cel biznesowy potrzebuję 10.000 nastolatków, którzy zapłacą za mój produkt.

 

 

Element łączące profil internauty i profil biznesowy to:

  • Skuteczność i szybkie efekty w leczeniu trądziku młodzieńczego.

 

Wokół skuteczności powinieneś osnuć swoją kampanię medycznego marketingu treści.

 

Planowanie publikacji w ramach medycznej kampanii treści

 

Przy planowaniu tematów do publikacji bardzo ważne jest wykorzystanie przygotowanej wcześniej analizy potrzeb internautów wyrażanych na medycznych forach dyskusyjnych. Zrozumienie potrzeb internautów umożliwia przygotowanie narracji, która spotka się z zainteresowaniem Twoich klientów.

 

Kolejny etap to sesja burzy mózgów, którą powinieneś przeprowadzić ze swoim zespołem marketingowym i sprzedażowym. Wypracujcie listę przekazów promujących korzyści w kontekście rozpoznanych potrzeb internautów.

 

Skrojony na miarę marketing treści umożliwi Ci zbudowanie wizerunku eksperta w leczeniu trądziku młodzieńczego czy innej dolegliwości. Publikując treści medyczne związane z potrzebami internautów zdobędziesz ich zaufanie i zyskasz zainteresowanie swoją ofertą.

 

Jak będziesz mierzył skuteczność swojej medycznej kampanii treści?

 

Zdefiniowanie istotnych z punktu widzenia strategii kampanii mierzalnych parametrów jest niezbędnym elementem monitorowania skuteczności inwestycji i ewentualnego modyfikowania medycznej kampanii treści.

 

Najważniejszym parametrem będą wyniki sprzedaży.

 

Nie ma możliwości mierzenia bezpośredniego wpływy kampanii na zakupy dokonywane w aptekach otwartych. Istnieje natomiast wiele sposobów mierzenia korelacji wyników sprzedaży z aktywnościami prowadzonymi w internecie.

 

Do mierzenia skuteczności medycznej kampanii treści możesz też używać pośrednich parametrów takich jak:

  • subskrypcja mailowa
  • udostępnianie treści w mediach społecznościowych
  • ilość ściągnięć treści itd.

 

3. Krok – harmonogram publikacji medycznych

 

Przejście od strategii do działań taktycznych wymaga dokładnego planu działań. W przypadku medycznego marketingu treści jest to harmonogram publikacji medycznych. W zależności od finansów i dynamiki rynku harmonogram może obejmować rok, 6 miesięcy lub kwartał.

 

W przypadku leku na grypę harmonogram publikacji powinien obejmować sezon jesienny i wiosenny czyli okresy sześciomiesięczne.

 

Poniżej propozycja ustrukturyzowania harmonogramu publikacji na sześć miesięcy medycznej kampanii treści.

 

  1. Wybierz 2 kluczowe potrzeby medyczne, które z przeprowadzonej analizy potrzeb są najczęściej artykułowane.
  2. Do każdej potrzeby przygotuj tematy publikacji, które będą opisywały medyczny sposób radzenia sobie z problemem. Tematy powinny dać się łatwo połączyć z Twoją ofertą.  Dostosuj ilość publikacji do budżetu.
  3. Przygotuj dane zebrane według zasad Medycyny Opartej na Faktach. Wyniki badań klinicznych powinny dokumentować  zastosowanie Twojego produktu w zaspokojeniu kluczowych potrzeb.
  4. Przygotuj kontent medyczny zgodny z zasadami Medycyny Opartej na Faktach, SEO i webwritingu.
  5. Zaplanuj miejsca publikacji i sposoby promocji w oparciu o planowany budżet.

 

Więcej na temat przygotowywania treści medycznych i promocji treści znajdziesz w kolejnych artykułach.

 

Zapraszam do lektury.

Podziel się tym artykułem

Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na ten temat zapraszamy do zapoznania się z:

Marketing treści oparty na potrzebach Internautów to podstawa budowania długofalowej relacji z klientami.

ImplementacjaPlanowanie kampanii

Marketing treści a analiza potrzeb pacjentów

czytaj dalej
content medyczny

Implementacja

Content medyczny – właściwa decyzja z poziomu wyszukiwarki

czytaj dalej
kampania medycznego marketingu treści

Analizy treściImplementacjaMonitorowanie

Kampania medycznego marketingu treści – 7 kroków

czytaj dalej
Marketing treści w budowaniu świadomości marki medycznej

Analizy treściPlanowanie kampaniiStrategie

Marketing treści w budowaniu świadomości marki medycznej

czytaj dalej

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *