8 etapów medycznego procesu zakupowego

  • Robert Bliźniewski
  • 7 kwietnia 2015
  • Brak komentarzy
Dr.-Google

Artykuł opisuje zachowania Internauty szukającego rozwiązań w związku z chorobą przewlekłą. W artykule przedstawiony jest sposób postępowania Internauty od pojawienia się objawów choroby do skutecznego rozwiązania problemu. Skutecznym rozwiązaniem może być kupno leku, umówienie wizyty u lekarza czy skorzystanie z usług rehabilitanta.

 

Medyczny proces zakupowy

Proces zakupowy to etapy, które przechodzi pacjent podejmując decyzje zdrowotne.  W internecie często droga ta kończy się naciśnięciem  przycisku „zamów lek” lub „umów wizytę”.

 

Medyczny proces zakupowy to  etapy, na których pacjent podejmuje decyzje w oparciu o internetowe treści medyczne. Pacjent na swojej drodze do rozwiązania problemu ma dostęp do:

  • artykułów na portalach medycznych,
  • artykułów sponsorowanych,
  • filmów z wypowiedziami specjalistów,
  • filmów z doświadczeniami innych pacjentów,
  • reklam leków i usług medycznych,
  • wątków  dyskusyjnych na forach medycznych

 

Google dzięki nowym algorytmom nieustannie doskonali wyniki wyszukiwania tak aby jak najbardziej odpowiadały potrzebom użytkownika. 

 

Internauta na różnych etapach zaawansowania choroby ma różne potrzeby. Aby wyrazić swoje potrzeby używa fraz i słów kluczowych. Odpowiednie frazy i słowa kluczowe pozwalają trafić z publikacjami medycznymi do właściwej grupy Internautów.

 

Etapy medycznego procesu zakupowego

Etapy medycznego procesu zakupowego są podobne dla większości chorób przewlekłych. Planowanie kampanii medycznego marketingu treści wymaga jednak przygotowania medycznego procesu zakupowego dla każdej choroby przewlekłej osobno. Medyczny proces zakupowy inaczej wygląda  dla przewlekłej choroby obturacyjnej płuc a inaczej dla astmy.

 

Etapy medycznego procesu zakupowego w przypadku rozpoznania choroby przewlekłej

 

  1. Pierwsze objawy choroby

 

W zależności od choroby może to być nocny napad duszności (astma), zapominanie imion najbliższych (Choroba Alzheimera) czy obfite miesiączki (mięśniaki macicy). Na ogół pierwsze objawy są przez pacjenta bagatelizowane. Pacjent liczy na to, że objawy ustąpią bez leczenia. Na tym etapie pacjent jest bierny, czeka tylko na ustąpienie objawów.

 

  1. Utrzymywanie się objawów choroby.

 

Bez leczenia objawy nie ustępują lub ustępują na krótko. Utrzymywanie się objawów zaczyna niepokoić pacjenta. W przypadku osób mających dostęp do Internetu (74% gospodarstw domowych w Polsce ma dostęp do internetu1) internet jest pierwszym źródłem szukania informacji dotyczących objawów choroby.

 

Pacjent wpisuje do wyszukiwarki: duszność nocna (astma), problemy z pamięcią (Choroba Alzheimera) lub obfite krwawienia miesiączkowe (mięśniaki macicy).

 

Wpisując „duszność nocna” do wyszukiwarki pacjent otrzyma na pierwszej stronie Googla informacje dotyczące następujących chorób:

  • Lewokomorowej niewydolności krążenia
  • Astmy
  • Przewlekłej obturacyjnej choroby płuc (POCHP)
  • Zapalenia płuc
  • Zatorowości płucnej
  • Kwasicy w przypadku chorób metabolicznych (cukrzyca)

 

  1. Diagnostyka różnicowa

 

W oparciu o dostępne informacje pacjent zacznie dopasowywać do zauważonych objawów inne objawy towarzyszące. W przypadku astmy dowie się, że ważna jest historia chorób alergicznych takich jak katar sienny czy atopowe zapalenie skóry. Po ustaleniu prawdopodobnej przyczyny objawów, pacjent przejdzie do kolejnego etapu medycznego procesu zakupowego.

 

  1. Wybór metody leczenia

 

Ten etap jest często bagatelizowany przez profesjonalne firmy medyczne i farmaceutyczne. Wiele firm nie docenia tzw. „alternatywnych metod leczenia”. Internet daje możliwość publikowania i promowania treści medycznych bez względu na ich zgodność z zasadami medycyny opartej na faktach. Niestety część pacjentów podejmuje decyzje, które mogą mieć negatywny wpływ na ich zdrowie lub życie.

 

  1. Wybór lekarza

 

Na tym etapie pacjent wpisze do wyszukiwarki „astma dobry lekarz warszawa” lub „astma leczenie warszawa”. W wynikach wyszukiwania pojawią się strony placówek medycznych.

 

Ze względu na nowe algorytmy wyszukiwania promujące wysokiej jakości treści medyczne, w wynikach wyszukiwania na pierwszej stronie pojawią się te placówki lub gabinety lekarskie, które publikują na swoich stronach artykuły najwyższej jakości i zgodne z zasadami medycyny opartej na faktach. Artykuły napisane prostym, zrozumiałym językiem zawierające referencje do wiarygodnych źródeł.

 

  1. Wybór leków

 

Po wizycie u lekarza pacjent będzie miał zlecone odpowiednie postepowanie diagnostyczne i przepisane odpowiednie leki. Leki refundowane lekarz może przepisać zgodnie z prawem tylko wtedy, gdy ma udokumentowane rozpoznanie astmy.

Pacjent często jeszcze przed wykupieniem recepty upewni się czy lekarz wykonał dobrego wyboru wpisując nazwę leku do wyszukiwarki.

 

  1. Wątpliwości pojawiające się w trakcie leczenia.

 

Na etapie przyjmowania leku u pacjenta będą pojawiać się objawy uboczne, które będą kojarzone z przepisanym lekiem. Na tym etapie medycznego procesu zakupowego pacjent staje się biernym użytkownikiem medycznych forów internetowych.

 

Obserwuje internetowe wątki medyczne dotyczące doświadczeń pacjentów związanych z lekiem pacjenta.

 

W przypadku braku wystarczających informacji w istniejących wątkach pacjent staje się aktywnym użytkownikiem zadając pytanie, lub zakładając własny wątek dyskusyjny.

 

  1. Dzielenie się własnym doświadczeniem z innymi pacjentami.

 

Ostatni etap dotyczy pacjentów znających swoją chorobę i sposoby radzenia sobie z nią. Są to osoby bardzo ważne z punktu widzenia marketingowego. Generowane przez nich treści medyczne (user generated content) cieszą się największym zaufaniem internautów.

 

 

Pacjenci na każdym etapie medycznego procesu zakupowego stanowią odrębną grupę docelową.

 

 

Pacjenci na poszczególnych etapach medycznego procesu zakupowego różnie się zachowują, bo różne są ich potrzeby.

 

Używają innych słów kluczowych do znalezienia odpowiadającym ich potrzebom treści medycznych. Inne frazy wpisują do wyszukiwarki osoby podejrzewające u siebie astmę, a inne słowa kluczowe pacjenci z rozpoznaną astmą w trakcie leczenia.

 

W przypadku wyboru leków, produktów medycznych czy usług medycznych pacjenci na poszczególnych etapach medycznego procesu zakupowego mają różne priorytety. Firmy medyczne interesuje przede wszystkim etap wyboru lekarza, a firmy farmaceutyczne interesuje głównie etap wyboru leku.

 

Medyczny marketing treści to całościowe spojrzenie na pacjenta i jego drogę, którą przechodzi w internecie.

 

Publikacje medyczne w ramach medycznej kampanii treści powinny umożliwiać pacjentowi podjęcie najlepszych dla niego decyzji medycznych.

 

1) GUS dane z 2014 roku

Podziel się tym artykułem

Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na ten temat zapraszamy do zapoznania się z:

Marketing treści oparty na potrzebach Internautów to podstawa budowania długofalowej relacji z klientami.

ImplementacjaPlanowanie kampanii

Marketing treści a analiza potrzeb pacjentów

czytaj dalej
content medyczny

Implementacja

Content medyczny – właściwa decyzja z poziomu wyszukiwarki

czytaj dalej
kampania medycznego marketingu treści

Analizy treściImplementacjaMonitorowanie

Kampania medycznego marketingu treści – 7 kroków

czytaj dalej
Marketing treści w budowaniu świadomości marki medycznej

Analizy treściPlanowanie kampaniiStrategie

Marketing treści w budowaniu świadomości marki medycznej

czytaj dalej

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *