Analiza opinii wyrażanych na medycznych forach Internetowych, jako źródło wiedzy marketingowej

  • Robert Bliźniewski
  • 10 listopada 2014
  • Brak komentarzy
globe-523212

Internauci przed podjęciem decyzji zdrowotnych dokonują własnych analiz opinii internautów. Profesjonalne analizy opinii pozwalają spojrzeć na rynek i konkurencję oczami użytkowników marek.

 

Coraz więcej firm medycznych i farmaceutycznych korzysta z narzędzi informatycznych do monitorowania opinii pacjentów o usługach lub produktach medycznych. Jednak ze względu na liczne ograniczenia dostępnych technologii uzyskane dane są trudne do interpretacji.

 

Współczesne narzędzia informatyczne nie potrafią wychwycić niuansów ludzkiego sposobu wyrażania emocji. Maszyny mają problem z wychwyceniem np. ironii, żartu itd.

 

Informatycy nieustannie pracują nad stworzeniem programu, który będzie prawidłowo oceniać emocjonalne zabarwienie wypowiedzi Internautów. Na razie bezskutecznie.

 

Największym osiągnięciem jest program do oceny intencji autora wypowiedzi. Program ten wychodzi poza prostą ocenę, czy ktoś wypowiedział się pozytywnie, czy negatywnie. Narzędzie to jest przygotowane do rozróżniania stanów emocjonalnych takich jak: smutek, irytacja, złość lub ekscytacja oraz łączeniu tych emocji z określoną firmą, osobą lub produktem.

 

 

W oparciu o rozpoznane emocje maszyna przewiduje zamiary osoby wypowiadającej się. W przypadku rozpoznania gniewu zakłada, że nie dojdzie do zakupu lub  rekomendacji.

 

Nawet ten najwyżej technologicznie zaawansowany program ma swoje ograniczenia. Nadal bazuje na zdefiniowanym słowniku. Dodatkowe ograniczenie polega na tym, że program najlepiej radzi sobie z tekstem napisanym poprawnie gramatycznie i stylistycznie. A wiadomo przecież, że „grzeczny” tekst bardzo rzadko występuje w Internecie. Internauci używają skrótów, slangów i bardzo często łamią zasady ortografii.

 

Barierą, której jeszcze nikt nie przekroczył jest stworzenie sztucznej inteligencji, która na bieżąco będzie mogła rozpoznawać zmiany w sposobie wyrażania opinii – „uczyć się” w trakcie przeprowadzania analizy.

 

Czy z marketingowego punktu widzenia warto badać opinie Internautów?

Informacja o zabarwieniu emocjonalnym wypowiedzi nie jest wystarczająca dla rozumienia percepcji marki. To, że dany produkt medyczny wzbudza więcej pozytywnych opinii niż negatywnych jest dobrą informacją. Jednak z marketingowego punktu widzenia nie jest to aż tak istotne. Podobnie z informacją, że analizowana marka w 37% budzi ekscytację, a konkurencyjna marka tylko w 17%.

 

Z marketingowego punktu widzenia ważne jest, jakie atuty marki podkreślamy w kampanii oraz na jakie różnice pomiędzy naszą marką, a marką konkurencyjną zwracamy uwagę.

 

Źródłem opinii o firmach, lekach czy metodach leczenia są wypowiedzi Internautów na Medycznych Forach Internetowych. Znajdujące się tam spontaniczne wypowiedzi to bardzo wartościowe źródło wiedzy marketingowej.

 

Dyskusje na internetowych forach medycznych wskazują, w jaki sposób pacjenci radzą sobie, gdy pojawia się problem ze zdrowiem. Wiele badań pokazuje, że spontaniczne wypowiedzi cieszą się najwyższym zaufaniem wśród pacjentów.

 

Czy istnieje idealna metoda oceny wypowiedzi Internautów?

Firma 2Pharma wprowadziła na rynek autorską metodę oceny wypowiedzi internautów Forum Facts Evaluation. Przełom polega na tym, że ocenie nie podlega wypowiedź, lecz fakty zidentyfikowane w postach.

 

Przykładowy post:

„Lek X był dostępny w aptece obok przychodni. Niestety cena 72 zł jest dosyć wysoka. Objawy ustąpiły po 3 dniach stosowania. Nie miałam komplikacji od rozpoczęcia terapii”

 

Ocena czy dany post jest pozytywny lub czy osoba była podekscytowana lub miała obniżony nastrój z punktu widzenia marketingowego jest drugorzędna. Ważne jest, jakie fakty na temat leku na receptę pojawiają się w tej wypowiedzi oraz jakie mają zabarwienie emocjonalne.

 

W opisanej wypowiedzi wyróżnić można następujące fakty:

  • dostępność
  • cena
  • skuteczność
  • tolerancja

Z analiz wypowiedzi przeprowadzonych dzięki platformie SWOPER-Analytics.pl  wynika, że średnio Internauta w wypowiedzi odnosi się do 3 faktów.

 

Kolejnym etapem analizy jest ocena faktów zawartych w wypowiedzi wg wcześniej przygotowanych tabel oceny faktów:

  • dostępność: +
  • cena: –
  • skuteczność: ++
  • tolerancja: +

 

Ocena faktów wykonywana jest przez specjalistę przeszkolonego do prowadzenia konkretnego badania. Udział człowieka usuwa wszystkie ograniczenia technologiczne związane z interpretacją wypowiedzi.

 

Średnio, w analizie Forum Facts Evaluation uwzględnianych jest 500 postów, co daje ok 1500 faktów podzielonych wg wcześniej zdefiniowanych grup. Materiał internetowy jest zbierany z użyciem medycznej przeszukiwarki forów SWOPER.pl.

 

Obraz, jaki można uzyskać dzięki analizie Forum Facts Evaluation odzwierciedla to, co Internauta może znaleźć na forach medycznych. Jest to percepcja marki w oczach przeciętnego Internauty.

 

Jeżeli jesteś zainteresowany pogłębieniem wiedzy na temat analiz opinii wyrażanych na medycznych forach internetowych, zapraszamy na stronę SWOPER-Analytics.pl.

Podziel się tym artykułem

Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na ten temat zapraszamy do zapoznania się z:

Marketing treści oparty na potrzebach Internautów to podstawa budowania długofalowej relacji z klientami.

ImplementacjaPlanowanie kampanii

Marketing treści a analiza potrzeb pacjentów

czytaj dalej
content medyczny

Implementacja

Content medyczny – właściwa decyzja z poziomu wyszukiwarki

czytaj dalej
kampania medycznego marketingu treści

Analizy treściImplementacjaMonitorowanie

Kampania medycznego marketingu treści – 7 kroków

czytaj dalej
Marketing treści w budowaniu świadomości marki medycznej

Analizy treściPlanowanie kampaniiStrategie

Marketing treści w budowaniu świadomości marki medycznej

czytaj dalej

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *