Content medyczny – właściwa decyzja z poziomu wyszukiwarki

  • Robert Bliźniewski
  • 1 września 2015
  • Brak komentarzy
content medyczny

Content medyczny służy podejmowaniu decyzji zdrowotnych. Niewiarygodny content medyczny może prowadzić do niekorzystnego wyboru terapii, specjalisty lub miejsca leczenia.

Evidence Based Content to wprowadzona przez firmę 2Pharma metoda przygotowywania i publikowania najwyższej jakości treści medycznych dostępnych z poziomu wyszukiwarki.

 

Znaczenie Internetu w podejmowaniu decyzji zdrowotnych

 

Pojawienie się Internetu dało ludziom niespotykane do tej pory możliwości dostępu do informacji medycznych,  do wymiany opinii związanych z chorobami i sposobami ich leczenia.

 

Internauci zaczęli używać publikacji internetowych do wyboru leku, lekarza lub metody leczenia. Rola internetu w kreowaniu i zmienianiu zachowań zdrowotnych jest trudna do przecenienia.

 

Według badania internetu  Megapanel PBI / Gemius, 2011, „Korzystanie z Internetu medycznego i usług z zakresu e-zdrowia w opinii publicznej Polaków w 2011 roku” 93% Internautów szuka internetowych treści medycznych.

 

Z tego samego badania wynika, że 88% Internautów najczęściej używa internetu do podejmowania decyzji zdrowotnych.

 

Kolejne źródła informacji przy podejmowaniu decyzji zdrowotnych to:

  • Lekarze i farmaceuci (73%)
  • Telewizja (56%)
  • Rodzina (53%)

 

Rośnie znaczenie medycznych forów dyskusyjnych przy podejmowaniu decyzji zdrowotnych.

 

Na SWOPER.pl można obserwować nieustannie powstające nowe wątki dyskusyjne, dotyczące objawów chorób, diagnostyki różnicowej, metod leczenia czy nowych leków.

 

 

Jeden wątek dyskusyjny porusza z reguły wiele tematów związanych z chorobami i ich leczeniem.

 

Im większy ruch na medycznych forach dyskusyjnych tym większy poziom niezaspokojonych potrzeb internautów. 

 

Pacjent po przeszukaniu zasobów Internetu w przypadku nie znalezienia satysfakcjonujących rozwiązań szuka pomocy na medycznych forach internetowych.

Intensywność dyskusji oddaje skalę niezaspokojonych potrzeb pacjentów.

 

 

Co najczęściej sprawia problem Internautom przeglądającym internetowe treści medyczne?

 

 

Mimo udoskonalenia algorytmów wyszukiwania nadal znalezienie odpowiedniej ilości wartościowych treści medycznych jest czasochłonne.

 

Większość indeksowanych przez wyszukiwarki tekstowych treści medycznych (content medyczny) zawiera treści medyczne w niewielkim stopniu spełniające zasady Medycyny Opartej Na Faktach.

 

Według analizy FPR® dla fraz związanych z trądzikiem młodzieńczym przeprowadzonej z użyciem platformy SWOPER-Analytics.pl tylko:

  • 25% analizowanych treści medycznych było podpisanych
  • 11,1% treści podawała źródła przedstawianych faktów i hipotez
  • 5,56% treści medycznych podawało miejsce zatrudnienia autora

 

Indeksowany przez wyszukiwarki content medyczny ma charakter na ogół powierzchownych artykułów, zawierających wiele błędów merytorycznych.

 

Natomiast dobry merytorycznie content medyczny pisany jest zazwyczaj nieprzystosowanym do wymogów Internautów językiem.  Nawet najlepszy pod względem merytorycznym  content medyczny napisany niezgodnie z zasadami webwritingu nie spełni oczekiwań pacjentów, korzystających z Internetu.

 

 

Jakie kryteria powinien spełniać content medyczny najwyższej jakości?

 

Content medyczny bez względu na formę (tekstowy, video) powinien spełniać 3 określone wymogi:

  1. użyteczny – odpowiadać na potrzeby Internautów
  2. merytoryczny – zgodny z zasadami Medycyny Opartej na Faktach
  3. dający się odnaleźć – dostępna z poziomu wyszukiwarek

 

Brak nawet jednego z opisanych wyżej punktów dyskwalifikuje content medyczny. Opisane wyżej elementy muszą występować łącznie w każdej medycznej publikacji.

 

Evidence Based Medicine (EBM)

 

Zwrot EBM (Medycyna Oparta na Faktach) po raz pierwszy został użyty w 1988 r na Uniwersytecie McMaster w Kanadzie. Powszechnie EBM weszło do praktyki klinicznej na początku lat 90 XX wieku.

 

EBM najprościej rzecz ujmując to zbiór zasad dotyczących podejmowania decyzji zdrowotnych. Przy podejmowaniu decyzji zdrowotnych oceniane są różne dowody potwierdzające skuteczność danej terapii lub metody leczenia.

 

Najczęściej dowody w ramach EBM pochodzą z odpowiednio zaplanowanych i przeprowadzonych badań klinicznych podwójnie randomizowanych z użyciem ślepej próby.

 

Zbiorem uporządkowanych dowodów medycznych zgodnych z  Evidence Based Medicine  są międzynarodowych wytyczne stowarzyszeń lekarskich i naukowych.

 

Evidence Based Content to koncepcja wywodząca się z EBM.

 

Wprowadzenie przez firmę 2Pharma koncepcji Evidence Based Content ma na celu ułatwienie Internautom podejmowania właściwych decyzji zdrowotnych z poziomu wyszukiwarki.

 

Właściwe decyzje zdrowotne w ujęciu Evidence Based Content to takie, które są zgodne z zasadami Medycyny Opartej Na Faktach.

 

Decyzje zdrowotne w oparciu o Evidence Based Content

 

Treść opublikowana w internacie aby była zgodna z Evidence Based Content  powinna zawierać 3 elementy:

  1. nazwisko i imię autora, tytuł naukowy,
  2. afiliację – jaką placówkę medyczną lub naukową reprezentuje autor,
  3. referencje – odnośniki do badań klinicznych, z których cytowane są odpowiednie fakty lub tezy.

 

Content medyczny tworzony zgodnie z zasadami Evidence Based Content łatwo odróżnia się od obecnie powszechnie publikowanych treści medycznych.

 

Content medyczny napisany w zgodzie z zasadami Evidence Based Content umożliwia Internaucie podjęcie właściwej decyzji zdrowotnej w czasie kiedy jest potrzebna.

 

Więcej na temat medycznego marketingu treści znajdziesz w zakładce Artykuły.

Podziel się tym artykułem

Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na ten temat zapraszamy do zapoznania się z:

Marketing treści oparty na potrzebach Internautów to podstawa budowania długofalowej relacji z klientami.

ImplementacjaPlanowanie kampanii

Marketing treści a analiza potrzeb pacjentów

czytaj dalej
kampania medycznego marketingu treści

Analizy treściImplementacjaMonitorowanie

Kampania medycznego marketingu treści – 7 kroków

czytaj dalej
Marketing treści w budowaniu świadomości marki medycznej

Analizy treściPlanowanie kampaniiStrategie

Marketing treści w budowaniu świadomości marki medycznej

czytaj dalej
strategia medycznego marketingu treści

Planowanie kampaniiStrategie

Strategia medycznego marketingu treści

czytaj dalej

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *