Generacja „społecznościowa” zmieni zasady funkcjonowania Twojego biznesu

  • Robert Bliźniewski
  • 5 listopada 2014
  • Brak komentarzy
girls-407685

Prognozy pokazują, że w 2017 roku grupa obecnych nastolatków, dwudziestolatków i ludzi tuż po trzydziestce będzie dysponowała większymi zasobami finansowymi niż poprzednie generacje. Grupa ta jest nazywana Pokoleniem Y.

 

Na stałe połączone i uzależnione od mediów społecznościowych Pokolenie Y dokonuje zakupów w zupełnie inny sposób niż starsze generacje. Firmom i markom nie pozostaje nic innego jak zrozumieć, zaplanować i wdrożyć sposoby komunikacji odpowiadające Pokoleniu Y. Jest to niezbędne do utrzymania pozycji na rynku.

 

Generacja Y to ludzie urodzeni między 1977 a 1995 rokiem. To generacja, która „bombardowana” jest nie klasycznymi reklamami, lecz także ciągle pojawiającymi się reklamami w ich smartfonach czy na Facebooku.

 

To pokolenie właściwie bez przerwy monitoruje Internet i śledzi to, co inni publikują i jakimi informacjami się dzielą. Ten sposób bezustannego obserwowania innych ma olbrzymi wpływ na sposób podejmowania decyzji zakupowych. Pokolenie Y, bardziej niż opiniom wyrażanym przez producentów ufa opiniom innych klientów – użytkowników Internetu.

 

Tak jak i inne generacje, pokolenie Y jest zainteresowane opiniami na temat zdrowia i stylu życia. Przed podjęciem decyzji zdrowotnej, każda osoba należąca do pokolenia Y wertuje medyczne zasoby Internetu.

 

Najbardziej zaawansowani technologicznie członkowie pokolenia Y lepiej rozumieją współczesne metody radzenia sobie z problemami medycznymi. Niestety e-marketingowcy za nimi nie nadążają. Obecnie obserwujemy trend, że Internauci podejmując decyzje zakupowe, kierują się własnymi zasadami i nie ulegają wpływom przekazów marketingowych.

 

Nie pozostaje Ci nic innego jak dostosować się to tych zasad lub zginąć.

Dłuższa droga do podjęcia decyzji zdrowotnej.

Pokolenie Y ufa treściom medycznym zamieszczonym przez klientów bardziej niż jakimkolwiek innym publikacjom. Duża grupa klientów (bez względu na wiek) przed podjęciem decyzji zdrowotnej korzysta z Googla. Większość z nich szuka treści opublikowanych przez innych klientów (User-Generated Content), jako najwiarygodniejszego źródła do podjęcia decyzji zdrowotnej.

 

Badania przeprowadzone w 2012 r pokazały, że 84% osób z Pokolenia Y nie kupuje niczego bez zapoznania się UGC (User-Generated Content). Droga, którą przemierza Internauta od momentu uświadomienia sobie potrzeby do podjęcia decyzji znacznie się wydłużyła.

 

Bez zrozumienia etapów procesu zakupowego (buing process) współczesny marketing nie będzie w stanie wpływać na jego przebieg.

 

Jak praktycznie dostosować się do potrzeb Pokolenia Y?

Najważniejszym elementem jest zrozumienie potrzeb medycznych wyrażanych w Internecie. Doskonałym źródłem spontanicznych wypowiedzi Internautów są Internetowe Fora Medyczne. Monitorując przebieg dyskusji na temat marek zrozumiemy co dla Internautów jest ważne.

 

Opinie wyrażane na Internetowych Forach Medycznych powinny być zbierane i wykorzystywane do planowania komunikacji z Internautami. Dobrym pomysłem jest używanie w naszych mediach konkretnych wypowiedzi Internautów. Internauci zorientują się, że rozumiemy jakie znaczenie w procesie zakupowym odgrywają ich opinie.

 

Najlepszy efekt odniesie ten marketingowiec, który dostarczy Internautom jak najwięcej opinii z różnych internetowych wątków dyskusyjnych. Łatwy dostęp do wielu interesujących klienta wątków internetowych skróci zdecydowanie czas na podjęcie decyzji zdrowotnej.

 

Kolejny element wyróżniający Pokolenie Y to chęć do dzielenia się swoimi opiniami. Tak jak żadne inne pokolenie rozumieją oni potrzebę publikowania swoich opinii w Internecie.

 

Wykorzystajmy to i dajmy im możliwość dzielenia się doświadczeniem związanym z naszymi markami. Dobrym rozwiązaniem jest umożliwienie im umieszczania komentarzy na stronach produktowych, na medycznym blogu firmowym czy na forach dyskusyjnych.

 

Ale nie wystarczy dać możliwość wyrażania opinii czy wątpliwości. Potrzebny jest kolejny krok – podjęcie dialogu z klientami poprzez wyjaśnianie wątpliwości, odpowiadanie na pytania. Taki przepływ informacji to nieograniczone źródło doskonalenia produktów czy usług.

 

Gdy tylko Internauci zauważą, że są słuchani i firma liczy się z ich opiniami, to będą coraz bardziej angażować się w doskonalenie naszych produktów. Wdrożenie najlepszych pomysłów Internautów pokaże rzeczywisty ich wpływ na naszą markę. To kolejny etap zdobycia zaangażowania klientów.

 

Ten sposób prowadzenia dialogu, to gwarancja zdobycia zaufania Internautów i tego, co w marketingu najważniejsze, czyli klientów lojalnych marce.

Podziel się tym artykułem

Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na ten temat zapraszamy do zapoznania się z:

Marketing treści oparty na potrzebach Internautów to podstawa budowania długofalowej relacji z klientami.

ImplementacjaPlanowanie kampanii

Marketing treści a analiza potrzeb pacjentów

czytaj dalej
content medyczny

Implementacja

Content medyczny – właściwa decyzja z poziomu wyszukiwarki

czytaj dalej
kampania medycznego marketingu treści

Analizy treściImplementacjaMonitorowanie

Kampania medycznego marketingu treści – 7 kroków

czytaj dalej
Marketing treści w budowaniu świadomości marki medycznej

Analizy treściPlanowanie kampaniiStrategie

Marketing treści w budowaniu świadomości marki medycznej

czytaj dalej

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *