Jak prowadzić medyczny blog firmowy?

  • Robert Bliźniewski
  • 30 stycznia 2015
  • Brak komentarzy
blog firmowy

Medyczny blog firmowy to kluczowy element marketingu treści. Aby idealnie wpasować się w strategię firmy, blog firmowy powinien być prowadzony według ściśle określonych zasad. Każda publikacja na blogu powinna realizować cel biznesowy firmy.

 

Jeżeli czytasz ten artykuł to gratulacje! Jesteś w elitarnym gronie osób, które zdecydowały się prowadzić blog firmowy.

Jak się zabrać do prowadzenia medycznego bloga firmowego?

Zanim zaczniesz projektować stronę, na której będziesz prowadzić blog firmowy przemyśl najpierw strategię Twojej kampanii treści. Blog firmowy będzie ważnym elementem kampanii. Kolejna sprawa to upewnienie się, że blog firmowy idealnie wpasowuje się w ogólną strategię Twojej firmy.

Oto kilka kroków, które pomogą zrealizować Twoje cele biznesowe.

Określ cel biznesowy, który będzie realizował blog firmowy.

Twój cel powinien znaleźć odzwierciedlenie w każdym aspekcie prowadzenia bloga. Ujmując to inaczej, każda publikacja powinna wspierać Twój cel.

Najczęściej spotykane cele biznesowe, realizowane przez blog firmowy to:

 

  • budowanie świadomości marki poprzez publikowanie treści związanych z Twoją ofertą. Ten rodzaj informacji zainteresuje potencjalnych klientów. W przypadku leku czy suplementu diety w publikacjach na blogu powinny znaleźć się informacje dotyczące stosowania u różnych pacjentów. Każdy wpis w 70% powinien być poświęcony rozwiązaniu konkretnego problemu medycznego a w 30% być związany z rolą marki w radzeniu sobie z danym problemem medycznym.
  • rozszerzanie zastosowania – publikowanie informacji na temat różnych zastosowań leku czy suplementu diety, co ma spowodować kolejny zakup u dotychczasowych klientów. Przykładem rozszerzonego zastosowania jest artykuł poświęcony wpływowi kwasu foliowego na płodność u mężczyzn. Kobiety, które stosowały kwas foliowy w trakcie ciąży kupią kwas foliowy partnerowi w trakcie starania się o kolejne dziecko.
  • wspieranie procesu sprzedaży – publikowanie wszelkich informacji potrzebnych potencjalnym klientom. Po spotkaniu z przedstawicielem, klient może wejść na bloga i znaleźć wszystko to, o czym była mowa w trakcie wizyty handlowej. Na blogu powinna znaleźć się zakładka z podstawowymi informacjami o produkcie.
  • angażowanie pracowników firmy – blog to świetne narzędzie do angażowania osób zajmujących wysokie funkcje menadżerskie, jak i szeregowych członków zespołu. Dzięki udziałowi innych pracowników blog nabiera życia i tempa. Scala zespół i daje satysfakcję z możliwości publikowania pod własnym nazwiskiem. W tym procesie Twoja rola będzie najważniejsza. Odpowiadasz za spójność publikowanych treści.

Określ swoją grupę docelową.

Najlepszym sposobem określenia grupy docelowej jest definiowanie jej poprzez określone zachowania i potrzeby.

Grupę docelową możesz opisać w następujący sposób:

  • kobiety  w wieku od 25-35 lat pragnące zajść w ciążę, korzystające z medycznych forów dyskusyjnych przy pomocy urządzeń mobilnych.

Określ tożsamość Twojego bloga.

Tak jak pisałem wcześniej, bardzo często publikacje na medycznym blogu firmowym mają różnych autorów. Aby zachować spójność medycznego bloga, należy zdefiniować elementy, które powinien zawierać każdy wpis:

  • opowiadać krótką historię
  • być spójny ze strategią marketingu treści
  • poprzez personalizację autora nosić znamiona autentyczności
  • pokazywać punkt widzenia na określony problem
  • być pozbawiony technicznej mowy korporacyjnej

Określ elementy graficzne zgodne z dotychczasowym wizerunkiem marki.

Skoro blog firmowy jest elementem strategii marketingowej firmy, to jego elementy graficzne muszą być spójne z wizerunkiem firmy. Nie oznacza to, że elementy graficzne powinny być kopią brandingu. Mogą być kreatywnym rozwinięciem, kojarzącym się z brandingiem firmy poprzez użycie zestawu kolorów czy określonej typografii.

Przygotuj listę tematów. 

W gronie osób z różnych działów firmy należy stworzyć listę tematów, pamiętając przy tym, że każdy wpis musi wspierać strategię. Następnie należy pogrupować tematy w zagadnienia.

Można to samo zrobić od drugiej strony. Najpierw określić zagadnienia, a potem tematy. Firma 2Pharma rekomenduje to drugie podejście.

Optymalnym sposobem określenia listy tematów do publikacji na blogu jest analiza potrzeb Internautów artykułowanych na medycznych forach internetowych – Forum Facts Evaluation (FFE). Więcej informacji na temat anlizy FFE można znaleźć na swoper-analytics.pl.

Dzięki rozpoznaniu i uporządkowaniu potrzeb Internautów powstanie lista tematów do publikacji, które można przekazać profesjonalnym autorom medycznym.

Zagadnienia:

Depresja

Potrzeby Internautów

  • uważają depresję za chorobę nieuleczalną
  • obawiają się stygmatyzacji depresją
  • nie rozumieją znaczenia psychoterapii w leczeniu

 

Tematy:

  • „Czy można wyleczyć depresję” lub
  • „Jak powinna wyglądać skuteczna terapia depresji?”

 

  • „Masz depresję? – nie jesteś sam” lub
  • „Depresja – epidemia XXI wieku”

 

  • „Psychoterapia to najlepsze uzupełnienie farmakoterapii depresji” lub
  • „Psychiatra czy psycholog w leczeniu depresji?”

Ustal osoby piszące i publikujące posty.

To niestety może być najtrudniejszy element prowadzenia bloga 🙂

Ważne, żeby ten obowiązek nie spoczywał tylko na Tobie. Prowadzenie bloga nie może być dla Ciebie męczarnią. Dobrze jest wyjaśnić poszczególnym osobom, które chcesz zaangażować w prowadzenie bloga, jakie ma on znaczenie w realizacji ich personalnych celów. W najgorszym wypadku można liczyć na pomoc szefa czy działu HR . Zaangażowanie w pisanie bloga większej ilości osób da czytelnikowi poczucie, że czyta prawdziwe historie.

Możesz także zlecić prowadzenie medycznego bloga firmowego firmie specjalizującej się w medycznym marketingu treści.

Znajdź osobę, która będzie sprawdzała treści przed publikacją.

Chodzi o błędy ortograficzne i stylistyczne. Osoba ta zapewni spójność językową poszczególnych publikacji. Informacja, że mamy osobę odpowiedzialną z korekty ułatwi nam znalezienie potencjalnych autorów tekstów. Uwolnisz ich od zmartwień co do wiedzy z gramatyki, ortografii oraz umiejętności pisarskich.

Ustal harmonogram publikacji.

Kolejny krok to ustalenie jak często będą się pojawiały wpisy na blogu. Jakie tematy będą poruszane najczęściej? Tutaj zależność jest prosta. Im więcej osób szuka informacji od danym problemie, tym częściej publikujemy na ten temat. W przypadku, kiedy prowadzisz blog firmowy na temat psychoterapii największym zainteresowaniem cieszy się (o ile można użyć słowa cieszy się) depresja i schizofrenia (dane z Google AdWords). Jeżeli wpisy mają pojawiać się 2 razy w tygodniu to depresja i schizofrenia powinny być publikowane, co tydzień, a wpisy na temat innych chorób czy zaburzeń wg określonego schematu np. raz w miesiącu. Harmonogram możemy ustalić na miesiąc lub kwartał.

Zaplanuj parametry obrazujące zainteresowanie poszczególnymi postami.

Po rozpoczęciu publikacji wpisów na blogu niezbędne jest monitorowanie zainteresowania. W oparciu o parametry sukcesu powinieneś modyfikować tematy czy formy publikacji. Przykładowe parametry to:

 

  • wyświetlenia
  • liczba odwiedzin
  • czas na stronie
  • źródła ruchu na stronę

 

Teraz nie pozostaje Ci nic innego jak zabrać się do roboty i stworzyć bloga medycznego, który będzie pomagał Twoim pacjentom radzić sobie z ich problemami medycznym. Powodzenia!

Podziel się tym artykułem

Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na ten temat zapraszamy do zapoznania się z:

Marketing treści oparty na potrzebach Internautów to podstawa budowania długofalowej relacji z klientami.

ImplementacjaPlanowanie kampanii

Marketing treści a analiza potrzeb pacjentów

czytaj dalej
content medyczny

Implementacja

Content medyczny – właściwa decyzja z poziomu wyszukiwarki

czytaj dalej
kampania medycznego marketingu treści

Analizy treściImplementacjaMonitorowanie

Kampania medycznego marketingu treści – 7 kroków

czytaj dalej
Marketing treści w budowaniu świadomości marki medycznej

Analizy treściPlanowanie kampaniiStrategie

Marketing treści w budowaniu świadomości marki medycznej

czytaj dalej

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *